Faydalı Bağlantılar

İzleyiciler

21 Mayıs 2021 Cuma

CÜMLE TÜRLERİ KONU ANLATIM

Cümlede bulunan kelimelerin anlam özelliklerine, yapılarına, tür ve anlamlarına göre cümle değişir. Özelliklerine göre cümle çeşitleri 4’e ayrılır.

1.Yüklemin Türüne Göre Cümle Çeşitleri: Cümlenin ögeleri konusunda yüklemin fiil ve isim yüklem şeklinde 2’ye ayrıldığını hatırlıyoruz.  Fiil yüklemler çekimli fiillerden oluşur.

İsim yüklemler ise ekfiille çekimlenmiş isimlerdir. ( Fiilimsilerin yüklem olduğu cümlelerde isim cümlesi kabul edilir. )

                Örnek: Bu konuda güzel bir şiir yazdı. ( fiil cümlesi )

                                 Kitap en iyi dosttur. ( isim cümlesi )

2.Öge Dizilişine Göre Cümle Çeşitleri: Cümle içinde ögeler dilbilgisi kurallarına göre bir sıralama içindedir. Yüklemin yeri sonda ise kurallı cümle, son haricinde bir yerde ise devrik cümle denir.( şiirler genelde devrik cümledir )

Örnek: Bu konuyu geçen ders işledik. ( kurallı )

                   Biliyorum bu sorunun cevabını. ( devrik )

3.Anlamlarına Göre Cümle Çeşitleri: Anlamlarına göre olumlu-olumsuz, soru ve ünlem cümlesi diye dörde ayrılır.

Örnek: Bu kitabı sevmedim. ( olumsuz cümle )

              Bahçede onu buldun mu? ( soru cümlesi )

Not: Bir cümlede olumsuzluk belirten iki unsur varsa anlam olumlu olur.

         Bu soruyu çözmemiş değilim. ( biçim olarak olumsuz anlam olarak olumlu )

Not: Bazı kullanımlarda mı soru anlamı taşımayabilir.

         Eve gittin mi beni ara.

4.Yapılarına Göre Cümle Çeşitleri: Dilimizde her cümle en az bir yargı bildirir; böyle cümlelere basit cümle denir. Birden fazla yargı bildiren cümlelere ise birleşik cümle denir. Bu cümlelerde temel ( yargıyı belirten yüklemin olduğu kısım ) ve yan cümle (fiilimsi veya çekimli bir başka fiilin olduğu) bölümler bulunur.

Örnek: Kahvaltımı yaptım. ( basit )

                Bahçede oynamak istiyoruz. ( Fiilimsiden dolayı girişik birleşik cümle diyoruz.)

                Yağmur yağarsa şemsiyeni al. ( -sa ekinden dolayı şartlı birleşik diyoruz.)

                ”Akşam eve erken gel.” Dedi. ( Çekimli fiilden dolayı iç içe birleşik cümle diyoruz.)

                Çok yoruldum, dinlenmem gerekiyor. ( Virgülden dolayı sıralı cümle diyoruz.)



Eğitim : Ödev / Ders / Proje / Tez / Çizim
CÜMLE TÜRLERİ KONU ANLATIM

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ders,plan,proje,performans,ödev