Faydalı Bağlantılar

İzleyiciler

10 Nisan 2011 Pazar

Defter Tutma

Defter Tutma
Muhasebedeki tüm işlemler, objektif belgelere dayanarak gerekli defterlere kaydedilmesi gerekir.
Defterlere kayıt edilmeyen hiç bir işlem geçersizdir.

Defter tutma sorumluluğu tacirin en önemli sorumluluklarından biridir. Defter tutma aynı zamanda muhasebenin bilgi verme veya bilgi üretme fonksiyonunun göstergesidir.

Fatura Tanımı Şekli ve Düzenlenmesi

FATURA
Fatura Tanımı Şekli ve Düzenlenmesi
Tanımı: Fatura, satılan emtia(mal) veya yapılan iş karşılığında müşterilerin borçlandığı meblağı(tutarı) göstermek üzere malı satan veya işi yapan tüccar tarafından düzenlenip müşteriye verilen ticari bir belgedir. (V.U.K m.229).

Faturada Bulunması Gereken Asgari Unsurlar:
Vergi Usul Kanununun 230. maddesine göre faturada en az şu bilgilerin yer alması zorunludur.
-Faturanın düzenlenme tarihi, seri ve sıra numarası
-Faturayı düzenleyenin adı, varsa ticaret ünvanı, iş adresi bağlı bulunduğu vergi dairesi ve hesap numarası
-Müşterinin adı, ticaret ünvanı, adresi, varsa vergi dairesi ve hesap numarası
- Malın veya işin çeşidi , miktarı fiyatı ve tutarı.
Fatura Nereden Temin Edilir?
Fatura birbirini takip eden sıra numaralı bir şekilde anlaşmalı matbaalarca bastırılır veya kırtasiyeden boş alındıktan sonra NOTER e tasdik ettirilmek suretiyle kullanılabilir.
Fatura Düzenleme Şartları:
Fatura biri asıl olmak üzere en az 2 nüsha düzenlenmek zorundadır. Fazla nüsha düzenlemesinde bir mahsur yoktur. İhtiyaca göre sayı belirlenebilir. Fatura en geç malın tesliminden veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren en geç 7 gün içinde düzenlenebilir. Bu günden sonra düzenlenen faturalar hiç düzenlenmemiş sayılır.
Fatura düzenlendiği anda fatura bedeli ödenmişse bu türlü faturaya kapalı fatura, bedeli daha sonra ödenecek ise bu faturaya açık fatura denir. Kapalı faturada satıcının kaşe ve imzası faturanın alt tarafında olur. Açık faturada satıcının kaşe ve imzası faturanın üst tarafında olur.
Mükellefler 2009 yılı için 620 TL yi geçen satışları için fatura düzenleyip müşterisine vermesi gerekir. Müşteri 620 TL ve üzeri durumlarda fatura yerine fiş istese bile satıcı fatura düzenleyip vermek zorundadır.
SEVK İRSALİYESİ

Amortisman Kayıtları

AMORTİSMAN KAYITLARI NASIL YAPILIR

Amortisman , bir duran varlığın ait olduğu dönemde gider yazılması işlemine denir. O halde bir duran varlık ekonomik ömrü boyunca her yıl belli bir tutarda o dönemin finansal tablolarına gider olarak kaydedilecektir.
Amortisman kayıtları genel olarak 7/A Maliyet Seçeneğinde ve 7/B Seçeneğinde farklılık göstermektedir.
7/A Seçeneğinde gider hangi fonksiyonla alakalı ise o fonksiyon hesabına kaydedilir kaidesi gereğince, bir duran varlık hangi bölümde kullanılacaksa o bölümün ilgili gider hesabına kaydedilir.
Örneğin yönetim bölümünde kullanılmak üzere bir demirbaş alınmışsa, demirbaşa ait amortisman kaydı yapılırken 770 GENEL YÖNETİM GİDERLERİ hesabına kayıt yapılır. Pazarlama bölümünde kullanılmak üzere bir taşıt alınmış ise 760 PAZARLAMA SATIŞ VE DAĞITIM GİDERLERİ hesabına kayıt yapılır.
AMORTİSMAN İLE İLGİLİ BİLANÇO HESAPLARI

257 BİRİKMİŞ AMORTİSMANLAR (-)
Maddi duran varlıkların amortismanları bu hesapta izlenir.
268 BİRİKMİŞ AMORTİSMANLAR (-)
Maddi olmayan duran varlıkların (Haklar, şerefiye vb.) amortismanları bu hesapta izlenir.
278 BİRİKMİŞ TÜKENME PAYLARI (-)
Özel tükenmeye tabi varlıkların (Arama, Hazırlık ve Geliştirme Gid. vb.) amortismanları (tükenme payları) bu hesapta izlenir.
299 BİRİKMİŞ AMORTİSMANLAR (-)
Diğer duran varlıkların amortismanlarının izlendiği hesaptır.

7/A Seçeneğinde maddi duran varlıklar, maddi olmayan duran varlıklar ve özel tükenmeye tabi varlıklar hesaplarında kullanılan amortisman hesabı farklı olduğu için bu fark dikkate alınarak hesaplanır. Örneğin 255 Demirbaşlar Hesabını ele alalım. Bildiğiniz gibi bu hesap maddi duran varlıklarda yer alır.

25 Maddi Duran Varlıklar

Azalan bakiyeler yöntemi

AZALAN BAKİYELER YÖNTEMİ

Azalan bakiyeler yöntemi, azalan kalanlar yöntemi olarak da bilinmektedir. Normal amortisman yönteminde , her yıl ayrılan amortisman tutarı eşit olduğu söylenmişti. Azalan bakiyeler yönteminde ise ilk yıllarda fazla tutarda amortisman ayrılmakta, ilerki yıllarda ise ayrılan amortisman tutarları azalmaktadır. Bunun için yönteme Azalan Bakiyeler Yöntemi denmiştir.
Azalan bakiyeler yönteminde uygulanacak amortisman oranı normal amortisman yöntemindeki oranın 2 katıdır ve % 40 ı geçemez.
Amortisman ayırma süresi bu yöntemde aynen normal amortisman yönteminde olduğu gibidir.
Amortisman ayırma süresinin son yılına devreden kalan, o yıl tamamen amortisman ayrılarak ayrılmaktadır.
Azalan Bakiyeler Yönteminde aşağıdaki formül kullanılmaktadır.
1. Yöntem:
1
Amortisman Oranı= _________ X2
Ekonomik Ömür
Amortisman Tutarı= Varlığın DeğeriXAmortisman Oranı

Normal Amortisman Yöntemi, Eşit tutarlı amortisman

NORMAL AMORTİSMAN YÖNTEMİ

Normal Amortisman Yöntemi, Eşit tutarlı amortisman yöntemi olarak da bilinir. Bu yönteme göre işletme aktifine giren duran varlıkların tahmini faydalı ömürleri boyunca eşit tutarlarda gider yazılmak suretiyle kayıtlarda gösterilmesidir. Yani eşit tutarlarda kayıtlara gider yazılmasıdır.
Mükellefler Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan Amortisman Oranları Cetvelinde belirtilen oranları esas alarak amortismanlarını belirlerler.
Normal Amortisman Yöntemini kullanan işletmeler takip eden dönemlerde bu yöntemden dönemezler, vazgeçemezler. Vergi Usul Kanunu Normal Amortisman Yönteminin izleyen yıllarda değiştirilemeyeceğini bildirmektedir.
Amortisman Tutarının Hesaplanması:
Amortisman tutarının hesaplanmasından önce amortisman oranının bulunması gerekir. Amortisman Oranı aşağıdaki formül yardımıyla kolayca bulunabilir.
1. Yöntem:
1
Amortisman Oranı= _________
Ekonomik Ömür
Amortisman Tutarı= Varlığın DeğeriXAmortisman Oranı

Örnek: 2009 yılında işletme faaliyetlerinde kullanılmak üzere 1000 TL ye fotokopi makinası alınmıştır. Fotokopi makinasının faydalı ömrü(ekonomik ömür) 5 yıl kabul edilmiştir.
İlk önce amortisman oranını bulalım.
1 1
Amortisman Oranı= _________ = _________ =0,20 dir.
Ekonomik Ömür 5
Amortisman Tutarı= Varlığın DeğeriXAmortisman Oranı

Maddi duran varlıklarda amortisman

MADDİ DURAN VARLIKLARDA AMORTİSMAN

Maddi duran varlıklarda amortisman dendiği zaman akla, Tekdüzen Hesap Planında kodu 25 ile başlayan hesaplar için ayrılacak amortismanlar gelir. Bu grupta yer alan hesaplar şunlardır.
25 Maddi Duran Varlıklar
250 Arazi ve Arsalar
251 Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri
252 Binalar
253 Tesis Makina ve Cihazlar
254 Taşıtlar
255 Demirbaşlar
257 Birikmiş Amortismanlar(-)

Amortisman Nedir - Amortisman Hesaplanması

AMORTİSMAN NEDİR?

Kelime anlamı olarak aşınma, yıpranma, değer kaybına uğrama olan amortisman literatürde çeşitli tanımlamalara tabi tutulmuştur. Tanımlar farklı olsa da ihtiva ettiği anlam değişmemektedir.
Amortismanın Tanımı: Amortisman, duran varlıkların faydalı ömürleri boyunca muhasebe kayıtlarında gider olarak yazılmasıdır. Başka deyişle amortisman, işletme faaliyetlerinin gerçekleştirilmesinde kullanılmak üzere alınan duran varlıkların muhasebenin dönemsellik kavramı gereğince ekonomik ömürleri boyunca kayıtlarda azar azar yok edilmelmesidir.
Amortisman ayırma muhasebenin dönemsellik kavramı gereğidir. Dönemsellik kavramı gereğince her gelir ve gider ait olduğu dönemde gider kaydedilmelidir. Giderin ödenmesi veya gelirin tahsil edilmesinden ziyade gider ve gelirin hangi döneme ait olduğu önemlidir.
Amortisman konusunun daha iyi kavranması için bir örnek verelim. İşletme 1/1/2009 tarihinde 20000 TL lik bir taşıt aldı. Taşıt her ne kadar 2009 yılında alınsa da bedeli 2009 yılında ödense de taşıttan yararlanma süresi 2009 yılı ile sınırlı kalmayacaktır. Yani bu taşıt bir duran varlık olduğu için kullanım dönemi ortalama 3-5 yıl olacaktır.
Taşıtın ekonomik ömrünün 5 yıl olduğunu farzedelim. Bu taşıt işletmede 5 yıl boyunca kullanılacağı için;
20000TL/5yıl= 4000 TL/yıl(her yıl ayrılacak amortisman tutarı)
İşte 4000 TL lik tutarı 2009 yılından başlamak üzere 5 yıl boyunca ilgili dönemde gider kaydediyoruz. Yani toplam 20000 TL lik taşıtı 5 yıl boyunca gider kaydediyoruz.